Langzamerhand begint het in het “veld“ door te dringen, dat er rond de Vrije Academie iets gaande is. We hebben het onder elkaar weer over onze tijd op de academie. Van de week nog stond ik met Georg Hadeler er wat over te sentimentelen. We kwamen beide tot de conclusie dat het een immense belangrijke fantastische tijd is geweest voor ons, waar we nog immer met veel warmte aan terug denken.
Ik heb van 1960 t/m 1966 op de academie “gezeten”, dat was dus op de Hoefkade. Eerst als leerling, met beurs van de academie hetgeen inhield dat ik niet hoefde te betalen, maar al snel werd ik assistent van Rudi Rooijackers en na enige tijd vroeg Livinus of ik bij hem op het atelier wilde komen werken.
Kachels aanmaken
Het assistentschap leverde een kleine maandelijkse vergoeding op, ik meen me te herinneren dat het 20 gulden was. Af en toe was ik conciërge als Bert (de echte conciërge) met vakantie was. Dat betekende onder andere dat de kachels in het grote lokaal moesten worden aangemaakt. Ik kon toen wat moeilijk uit mijn bed komen, waardoor het nog al eens voorkwam dat als het naak model het lokaal binnenkwam, net de kachel begon te trekken. Ik werd dan berispt en de lessen begonnen een half uurtje later.
Nu even naar het heden
Toen Wouter van der Kam en Saskia Gras mij vroegen, gezien mijn ervaring met kinetiek en licht, of ik de lichtmachines en muziekapparaten van Ber Mengels weer aan de praat zou kunnen krijgen, heb daar volmondig ja op gezegd. Niet alleen, omdat ik Ber altijd hogelijk heb gewaardeerd. Ik schaamde me ook een beetje dat ik pas na zijn dood dit onderdeel van zijn oeuvre ontdekte. Ik was waarschijnlijk zo bij Livinus betrokken, dat ik het toentertijd niet eens heb opgemerkt. Dé kans dus om dit postuum enigszins goed te maken.
Er staan nu vijf muziekapparaten en twee grote lichtkasten met bewegend beeld bij mij op het atelier. De lichtkasten hebben ondoorzichtige voor- en achterkanten. Het was zeker een verrassing wat tevoorschijn kwam. Dat viel technisch gezien hartstikke mee. Het was duidelijk, dat Ber zijn meccano-doos nooit had weggedaan. De bekende tandwielen, aandrijfketting, assen, wieltjes met schroefklem. Ze zijn allemaal aanwezig maar er zitten goede motoren in. Het is degelijk gemaakt en afgezien van de kapotte lampen werkte het vrijwel meteen. Ber had duidelijk veel werk gemaakt van de draaiend delen met gekleurd plakband, spiegels en reflectoren, maar daar zie je uiteindelijk weinig van. De rode en de groene kasten doen het perfect en door de toepassing van Led lampen is het licht goed en de kast wordt niet meer zo warm. Een hedendaagse aanpassing dus.
Dus komt het zien tijdens de Manifestatie!
Peter van Loon
Geweldig om het werk van Ber Mengels weer te zien. Wel done Peter. Nu nog een mooie overzichtstentoonstelling!!
Wo. 20-01-2021:
Bij Tussen Kunst & Kitch werd zojuist zo’n schitterende lichtkast van Ber Mengels getoond.
De expert had geen referentie voor de waarde, taxeerde de lichtkast echter toch zomaar op maar liefst €5.000.
Leuk te zien dat er bij u meer van zijn!
Ja, ik was ook verheugd dat ik het werk van Ber Mengels gisterenavond zag. Ik heb ook op de Vrije gezeten, tussen 1973 en 1983, eerst bij Georg Hadeler, Nol Kroes, Jan Sierhuis, later bij Roel Jonges, André van den Heuvel, zeer goede herinneringen aan dit alles.
Ziet er veelbelovend uit!